Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Využití prvků muzikoterapie při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
MERVARDOVÁ, Miluše
Práce se zabývá využitím prvků muzikoterapie při práci s dětmi v základní škole speciální. Práce popisuje souvislosti mezi zvukem, způsoby a funkcí slyšení, působením hudby na člověka. Část o muzikoterapii popisuje základní složky muzikoterapie, cílové skupiny muzikoterapeutické intervence a cíle. Dále se práce věnuje klasifikaci speciální pedagogiky, dílčí klasifikaci poruch chování, mentální retardace, pohybových vad, sluchových vad a zrakového postižení. V praktické části popisuje hudební nástroje, účastníky a aktivity s prvky muzikoterapie.
Využívání pomůcek pedagogiky Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením
KABOŇOVÁ, Hana
Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením. Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje. Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace. V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.
Využití arteterapeutických technik a postupů v práci speciálního pedagoga
Kasalová, Markéta ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Švandová, Martina (oponent)
Tato bakalářská práce se opírá o odborníky avizovanou proměnu oboru speciální pedagogiky a s ní související rozšiřování škály nástrojů a kompetencí speciálního pedagoga. Jejím cílem a hlavním tématem je popsat a představit techniky a postupy výtvarné arteterapie, které mohou být využívány právě speciálními pedagogy. Tomuto účelu je nakloněn humanisticky orientovaný směr arteterapie, z něhož je v popisu technik vycházeno. Možné působení arteterapeutických postupů je rozděleno do tří oblastí. A to na aktivizaci a osvěžení, relaxaci a uvolnění, sociální interakci a komunikaci. Toto rozdělení je doplněno příklady konkrétních cvičení a popisem jejich použití v různých skupinách. Text práce obsahuje i přehled vývoje speciální pedagogiky a popis jejích současných trendů, kapitolu věnovanou umění, stručný přehled ostatních expresivních terapií a samostatnou kapitolu zaměřující se na výtvarnou arteterapii.
Specifické vývojové poruchy učení a jejich reedukce
Lorencová, Tereza ; Cintlová, Jitka (vedoucí práce) ; Nováková, Ivana (oponent)
Práce popisuje všechny specifické poruchy učení v obecné rovině. Nejvíce se zaměřu- je na dyslexii, dysgrafii a dysortografii. Uvádí příčiny a projevy SPU a jejich odraz na psychi- ce dětí a životě jejich rodin. Také se věnuje obecným metodám reedukace poruch učení i kon- krétním metodám nápravy dyslexie, dysgrafie a dysortografie včetně nástinu potřebných po- můcek k reedukaci. Představuje systém péče o děti s SPU v České Republice, resp. kdo se vzděláváním a péčí o tyto jedince může zabývat. K šetření v praktické části práce jsou použity následující metody: analýza dokumentace, pozorování, rozhovor a zpracování kazuistik. Šet- ření probíhalo ve dvou institucích, které se zabývají péčí o děti s SPU. Cílem praktické části bakalářské práce je představit dvě instituce pracující s dětmi se SPU, analyzovat jejich meto- dy nápravy SPU a sestavit kazuistiky dvou vybraných žáků.
Muzikoterapie v mateřské škole
Šírová, Michaela ; Tichá, Alena (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na téma muzikoterapie ve speciální mateřské škole pro děti s kombinovaným postižením. V teoretické části se vyjasňuje pojem a princip muzikoterapie a dále se pak charakterizují jednotlivé typy postižení, které se vyskytují u zkoumaných klientů. Jako výzkumná metoda bylo použito pozorování a rozhovor se třemi muzikoterapeuty z dané instituce. KLÍČOVÁ SLOVA Muzikoterapie, předškolní vzdělávání, speciální pedagogika, skupinová muzikoterapie individuální muzikoterapie, odborná pomoc.
Odkaz Jana Amose Komenského v díle Františka Štampacha
Walterová, Iva ; Vojtko, Tibor (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce představuje Jana Amose Komenského jako podstatný pramen pro speciálně pedagogickou práci Františka Štampacha. František Štampach i dnes patří mezi inspirující osobnosti z dějin speciální pedagogiky, zvláště s ohledem na jeho důraz, který klade na sociální zázemí dětí. František Štampach se ve svých publikacích velmi cíleně a systematicky odkazoval na ideová východiska pramenící z odkazu Jana Amose Komenského. Předložená práce usiluje o obsahovou a tematickou analýzu Štampachových odborných publikací v kontextu myšlenek Jana Amose Komenského. Podstatné pro porozumění širším souvislostem Štampachova díla je dobové zarámování - konec druhé světové války, očekávání a zároveň závazek vůči budoucím generacím. KLÍČOVÁ SLOVA František Štampach, Jan Amos Komenský, speciální pedagogika, ideová východiska, sociální zaopatření
Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! Rozvíjení smyslové citlivosti výtvarnými aktivitami u žáků s mentálním postižením.
Kűhnelová, Jana ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce na téma Hmatám, chutnám, čichám, slyším, vidím, tvořím! se zabývá významem smyslové citlivosti v dosahování vizuální gramotnosti u žáků s mentálním postižením. Teoretická část s oporou odborné literatury se v první kapitole věnuje definicím mentálního postižení, vzdělávání osob a charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení. Druhá kapitola se zabývá samostatným předmětem výtvarná výchova a jeho ukotvením v RVP, školním vzdělávacím programem výtvarné výchovy na speciální škole ve Vrchlabí, specifikami výtvarného projevu u dětí s mentálním postižením a vizuální gramotností. Třetí kapitola vymezuje smyslové vnímání a popisuje specifika každého smyslu zvlášť u žáka s mentálním postižením. Úvod praktické části se věnuje charakteristice základní školy speciální, rozhovoru s třídní učitelkou a charakteristikou jednotlivých dětí. Podstatou praktické části je návrh výtvarného speciálně pedagogického projektu pro žáky s mentálním postižením. Každá didaktická řada se věnuje konkrétnímu rozvoji smyslů: zrak, sluch, hmat, čich a chuť. Výtvarný projekt byl otestován na Základní škole speciální ve Vrchlabí se čtyřmi vybranými žáky ve věku od 10 do 14 let. Cílem práce bylo navrhnout a otestovat metodiku výtvarného projektu, která je zpracována podle literární předlohy, s rozvojem...
Cíle hudební výchovy u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Mazurek, Jiří
V souladu s tématem a názvem dizertační práce se v teoretické části, v její první kapitole, věnujeme pojmům souvisejícím s kategorií cíle a jeho definováním v obecné pedagogice, hudební pedagogice a speciální pedagogice. V následujících kapitolách na kategorii cíle navazujeme pojednáními zabývajícími se analýzou vzdělávacích programů, pojetí estetické výchovy, definováním pojmů žák se speciálními vzdělávacími potřebami a žák se zdravotním postižením s podkapitolami zaměřenými na jednotlivé typy postižení, s nimiž je dále operováno ve výzkumné části práce: syndrom ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, tj. syndrom hyperaktivity s poruchou pozornosti), vývojové poruchy učení, narušená komunikační schopnost, lehká mentální retardace a poruchy autistického spektra. Závěrečná šestá kapitola pak představuje teoretické vymezení estetické (hudební) výchovy v současném výchovně-vzdělávacím systému s přihlédnutím k problematice hudebního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Úvodní část výzkumné části dizertační práce tvoří oddíly věnované deskripci prostředí škol a jejich žáků, charakteristice vzdělávacích programů obou institucí a subkapitola obsahující zdůvodnění výběru žáků pro výzkum. Stěžejní kapitolu výzkumné části představují případové studie doplněné o nastínění výsledků...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.